Tuesday, February 12, 2013

continue


so, kita sambung entry, "pernah x rsa diri ini disayangi" dan "ujian"....

yang ni, kita kna exclude family la, sebab air dicencang memang xkan putus...

kita smbung kisah yang ak msuk ambulance trus ke HRPZ II pada 5 feb 2013 hari 2...

alkisahnya, aku hnyalah nak pergi klinik smata2 nak mintak mc sbb esok harinya my dad operate mata... tp bukan saja2 pergi klinik sbb nak mc, sbb aku ada pnyakit jugak... muntah2 yang menyebabkan aku 3 malam xleh tdur.. n d 1st thing doc tnya lpas ak bgtau masalah aku..

"kawen da ke?'

hahah, saya bkan morning sickness la doc...

lpas tnggu 2 jam, bru la boleh msuk jumpa doc... msuk, cek tkanan darah, mesin rosak, kluar, msuk bilik lain... nurse kata darah aku tggi.... buat urine test apa, pas2, msuk balik, cek tkanan darah n lastly, nurse kata, " awak msuk bilik 2, nak cek jantung....

nurse muka panik lpas cek jantung sebb melampau laju.. graf pom kecik je scale dia mnunjukkan bahawa laju degupan jantung, mcm kalo org yg da meninggal, graf kat mesin ni,


akan jadi straight kan, aku kira skit je lagi nak jadi stret... so, doc pom kata, klo awak x mai cek klinik ni, awak akan pengsan or jantung awak akan berhenti terus... oh naye~

n attendant hospital pada ketika itu ada berdekatan, dia tngok tekanan darah ak, n still tinggi, dia pom cucuk jarum nak masuk air... n 5 minit kmudian, dia pom suh msuk ambulans.... serius aku rasa biasa, tp rupanya da tenat, smpai kna bwak p hospital... 

msa 2 jugak aku msj norizan, bestie.. n dia pom sama kalut je... ak excited kowt, 1st time naik ambulans, syangnya x bwak hp kamera, bwak samsung lipat semata2, klo x lama da aku amik gmbr scene lam ambulans...

smpai2 di hospital, atttendant hospital 2 pom amik wheelchair... ohh, malunya.. ak xnakla duk atas 2, sbb ak berat.. hehe...  " eh, xpo, saya boleh jalan sendiri"... tp kalo bpikir2 balik, x munasabah lak, da kna cucuk masuk air, tp jalan sendiri.. haha, so dia pom jawab " awak jangan, nanti saya kna marah kalo jatuh ke apa"
jadi, naiklah la aku wheelcha tersebut... "awak ni teruk doh ni, msuk redzone ni"..

hehe, aku pom gelak sendiri... aku boleh je sengih otw org tolak aku msuk redzone...

msuk redzone, aku tgok semua kalut... redzone 2 lbih kurg emergency room la... doctor pom kalut duk attach segala mcm pralatan kat badan aku.. antaranya:

wayar oxygen, 3,4 wayar attach kat jantung, cucuk msuk air, cucuk untuk cek darah.. tngan kiri kanan, mmg kna cucuk.. well, mujur xde cermin, klo aku tgok diri aku msa 2, ak tngkap leleh rasanya..

msa 2 jugak ak tgok 3,4 org doc duk kalut tgok keadaan aku, n doc ada cucuk ubat through one of the tube attach kat tangan.. msa 2, Ya Allah, aku mmg xleh lupa r, hmpir2 hilang nyawa, rsa sesak nafas, n doc suh tenangkan diri... lpas 2, ok balik, n dpat rsa jantung ak da kmbali normal..... Alhamdulillah...

msa dalam tgh kalut2 uh, aku tgok hnpom... bnyak miskol n msj... oh saem2, sori, bru tgok henpom apa.... msa 2, x bgtau lagi femili... 1st msj pom goes to norizan... hehe.. sbnrnya langsung xnak bgtau femili sebab pa operate esok harinya, tp tnya doc, " lama ke saya kna duk sini?" doc jwab, "susah soklan awak 2, mybe kna warded dulu sbb nak observe keadaan awak ni." msa 2 la, bru msj kak mimi...

n here, kna warded.. hehe

nak dijadikan cerita kisah rasa disayangi 2, ofcourse la kita x berapa nampak saem2 sayang kita kan, but when comes the time like this, mmg rasalah diri ni disayangi...

msuk redzone dalam kul 1, habis procedure perubatan dalam sejam g2, n the rest hours, only waiting for the space in ward... ward xde kosong.. smpailah kul 450, brulah msuk ward...

dalam waktu 2, 
-1st, nani ngan sue msuk, tgok keadaan.. ofkos la muka simpati kan, yg lain mmg xnmpk, tp oxygen tube 2 yg obvious... even aku sendiri kalo tgok tube oxygen 2 kat hidung patient lain pom, aku kesian..." oh, dia ni nazak ni" hehe.... n nani n sue yg uruskan procedure msuk ward... tenx nani n sue...
-lpas 2, ijey ngan mirah, oleh sbb redzone asalnya mmg xleh visitor msuk, tp mereka msukla sbb by the time aku msj aku msuk ambulans, lpas klas, mereka pom trut sama ke hospital... quite lama jugak la mnunggu di luar... lpas 2, sya, thah, nagend, amir, sir roslan, our mentor... tenx sir, sbb mai jenguk saya.. then, zul, sariy, roy, mcpah, fareez... x smpat ckap bnyak ngan mcpah, fareez, doc dalam 2, mngamuk, kata visitor x dibnarkan msuk ward, tunggu msuk ward dulu...

450 pm msuk ward,
 msa kna tolak katil nak msuk ward 2, quite malu la, sbbnya "sbb sma ngan kisah wheelcha td" n serasanya mau tidur je masa 2, tp ak nak tgok ward mana aku msuk... CRW(cardio rehab ward) nama diberi... sbb ianya rehab ward, 2 org pelawat je dibnarkan skali msuk...

- sue ngan nani kembali ngan aneka makanan.. haiyaaa.. time2 org xleh elaun ni la, bnyak plak dia mmbeli makanan.. tenkiu nani, sue...
- lpas 2, sariy ngan nabil... tnya nabil nak smyag atas katil camne, sbb i'm totally not allowed to leave my bed pom... haha..
- lpas 2, makanan smpai, by the time makanan smpai, ije ngan mirah ada skali n zul msuk gak skali... zul nak balik, so mintak diri.. dinner aku msa 2, bubur ngan ayam bakar, sup syur... bunyi mcm tempting, tp semuanya saltless... huaaa... ayam pom twar.. telan je la sbb nak mkn ubat, ijey yg carik2 ayam, still aku makan sendiri even wire kiri kanan tangan... kami makan sama2.. hehe.. ijey ngan mirah hntu makan ekpom, plus mereka x makan pom lagi sjak kluar IPG ke hospital 2...
- lpas makan, nak smyang, ak pom hmpir nangis(*nangis da ni).. ingt mereka yg tolong wudhu'kan, sbb tgan mmg xleh capai kaki... huaaaa~ temkiu saem2x...
- last skali, mcpah msuk... bru boleh ckap pnjang ngan mcpah, 2 pom x pnjang mana, sbb dia da nak balik... bnyak texting je...


lam kul 7 lbih, pa ngan ma sampai, pa ngan ma msuk skjap je sbb visit hour da abis... tngkap leleh jugak sbb pa nak operate mata esok harinya, tp still mai, lwat da kot.... pa kata dugaan je ni, jngan nangis la, jga diri molek... lpas 2, kak mimi, abe sapik n kak mila msuk... xde ckap pnjang, just kak mimi la, berbicara dengan air mata" sienya mg chik"

malamnya, matnor ngan clement mai... buat ward 2 mcm umah dia je, sbb clement prnah kna warded lama jugak, so kamceng ngan nurse2.. redah masuk je...

duk berckap2 pnjang, matnor duk bleber apa, psal makan la terutamanya sbb ak kna ni msa aku dalam proses diet..... tp diet da lama... kna pnyakit ni je yg baru.. so xde kaitan sgt pom... n aku diet bkan x mkan pom... just kurang makan... n kna sakit ni pom sbb overaktif sgt ptg msa 1st symptom mnyerang.... sbnrnya da bnyak kali mnyerang but, this lasts till 3 days ekpom... so 2 yg p klinik 2...

cekout ward 22 jam selepas 2.. hehe.. x smpai shari pom kna warded, makcik  sblah katil aku jeles kot.. HAHA.. semoga cepat sihat, makcik, pakcik....
n the most unforgettable ayat dri doc
"ni wad org tua, bakpo ada org muda ni??" hehe.. pnyakit x pilih orgla doctor.. klo ditengok persekitaran, mmg aku sorang je org muda kat situ.. herher...

n ni antara "sayang" kawan2 kat saya... nangis kot baca... tenx! saem2.. berkat doa, hasilnya, xsmpai shari pom kna warded.... nani siap oyak lagi... "boleh doh nak smbut beday mg kat ward...." x smpai 6 hari pom kna warded.. so impian nani x tercapai..hehe




#Alhamdulillah dipanjangkan umur, 2 hari lepas, umur da 21 thun... terima kasih Allah,Alhamdulillah... terima kasih family, terima kasih saem2x.... doa kamu tetap bersama saya.. terima kasih semuanya, doctor, nurse HRPZII.. knangan yang mmg xkan dapat dilupakan... 1st experience n doa, smoga tiada lagi 2nd time. InsyaAllah~ Allah xkan memberikan dugaan yang yang hambanya tidak mampu menanggungnya.. Allah bagi ujian sebagai cabaran nak tgok hmbanya ini boleh dop hadapi...

Jika kita putus asa menghadapi cabaran hidup ini, seolah-olah kita mengharapkan mati sahaja kerana kehidupan ini diciptakan penuh dengan ujian dan dugaan. 

"Dialah yang menciptakan kematian dan kehidupan untuk menguji kamu siapakan yang baik amalannya" 
 Al Mulk ayat 2.

#FYI, ejah bgtau semua org... penyakit saya (SVT) supraventricular tachycardhia...causes episodes of fast heartbeat.... 

12 comments:

  1. sayang mila! takutnyaaa..siyes takut tgok smua tu. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang mg gop... ak hok xleh tgok muka ak sndri ni pom serun.....

      Delete
  2. Olohla mcm mana k lom mu ni tlepas wish buat adik chubby... epi belated besday sis... stay sihat ya...

    Oh tetiba nbgenang mata tgk screenshot my fb hr tu...

    ReplyDelete
  3. K lg ada tanya junior yg jd Doc, dia kata bahaya kalu tak dikawal.. bgus jumpa pakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. sapa ati klong chubby... HAHA

      oh, appointment kat HRPZII blan ni plop... IJN uh xhau la bila...

      Delete
  4. stay strong mila! :D

    learn about the disease, easier to prevent kalu tahu pasal penyakit.. go to page patient.co.uk pastu search lah :) helpful enuf

    ReplyDelete
    Replies
    1. tenx yah!

      adeiii, doctor... ak cuti duk ngadap anatomi, medical dictionary(hok yaya) jugok...

      Delete
  5. Replies
    1. sihat da la, I dpat mc 7 hari kowt.. hehe...

      u c with yor own eyes kam td, i can finish 2 round pdg for KOT.. smngat kinabalu.. hehe

      Delete
  6. :))
    mila! jaga kesihatan plis..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehe, i can finish 1 round pdang non-stop... sihat da 2..herher

      Delete

ApPrEcIaTe iT wHeN I aM sTiLL AliVe~
♥♥~TENX READERS~♥♥